I Am :
Share this page :
LACS

Languages, Arts, Cultures, and Societies Department (LACS)

Last Updated On

At the Languages, Arts, Cultures, and Societies Department (LACS), we teach languages, interculturality, geopolitics, general culture, economics, sports, etc. Multidimensional skills that bring out knowledge, interpersonal skills, know-how and interpersonal skills.

Notre département de recherche

Au LACS nous enseignons les langues, l’interculturalité, la géopolitique, la culture générale, l’économie, le sport… des compétences pluridimensionnelles qui font émerger le savoir, le savoir-être, le savoir-faire et le savoir-agir.

  • Si nous pouvons dire que les départements « scientifiques » contribuent au développement du cerveau de nos élèves, au LACS nous aimons dire que nous contribuons au développement du cœur !
  • Notre département est transversal. La pédagogie est construite autour de 3 objectifs abordés progressivement et de manière transverse : se connaître, connaître les autres, maitriser les contextes et les faire évoluer.
  • Dans toutes nos disciplines, l’élève est au centre de nos apprentissages. L’ISAE-SUPAERO est une des rares écoles d’ingénieur à proposer un tel choix, tant en quantité qu’en qualité, dans les activités non scientifiques.
  • Le LACS sensibilise et encourage les élèves à devenir des femmes et des hommes ouverts, à l’écoute, internationaux, leaders, entrepreneurs, et innovateurs.
  • Au LACS les élèves développent leurs compétences d’ingénieur et leur propre projet professionnel : travail en équipe multiculturelle, communication, écoute, organisation, leadership, prise de recul, esprit critique…
  • À la fin de l’année, une série d’échanges/rencontres/conférences organisés par les différents membres du département en collaboration étroite avec les élèves permet de partager des points de vue autour de personnalités inspirantes.
Philippe Girard

Au LACS, nous ne formons pas seulement des ingénieurs : nous accompagnons des femmes et des hommes en devenir. À travers la diversité de nos enseignements, nous leur donnons les clés pour comprendre le monde, s’y engager avec lucidité, et y agir avec justesse. Si l’ingénieur pense avec sa tête, il agit avec son cœur – et c’est ce cœur que nous cultivons.

Philippe Girard Chef du département

Le Département Langues, Arts, Cultures et Sociétés (LACS) comprend :

enseignants - intervenants - vacataires consciencieux
+ 250

enseignants - intervenants - vacataires consciencieux

électifs en anglais au choix parmi une large sélection
50

électifs en anglais au choix parmi une large sélection

d'étudiants internationaux avec lesquels nous élaborons des ateliers interculturels
33%

d'étudiants internationaux avec lesquels nous élaborons des ateliers interculturels

de workshops interculturels
25h

de workshops interculturels

langues proposées hors anglais
10

langues proposées hors anglais

enseignants chercheurs & titulaires d'horizons multidisciplinaires et multiculturels
10

enseignants chercheurs & titulaires d'horizons multidisciplinaires et multiculturels

assistants investis et dynamiques
3

assistants investis et dynamiques

moniteurs de sports impliqués
2

moniteurs de sports impliqués

Nos activités au LACS

L’accent est mis sur la communication et le développement des compétences :

  • LINGUISTIQUES - évaluées selon le CECRL – Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues,
  • COMMUNICATIONNELLES dans un environnement professionnel,
  • INTERCULTURELLES dans un cadre de travail multiculturel.

Nous partons d’une certaine désinhibition pour aller vers les notions de confiance et de plaisir afin d’atteindre la maîtrise en langues étrangères. Dans les cours de langues, une large place est faite aux pédagogies dites actives : pédagogies inversées, différenciées, apprentissage par problème, jeux de rôle, mises en situation, et utilisation des TICE. (Techniques d’Information et de Communication pour l’Enseignement).

La diversité : notre point fort !

  • Debating  : le club se réunit une fois par semaine pour des joutes verbales sur la philosophie, en passant par la politique et les problèmes sociétaux. Toujours amusant, Supaero est membre de l’association française du débat (FDA) depuis 2011. Sur le modèle des débats parlementaires, on compte près de 20 écoles et universités qui s’affrontent lors de tournois entre janvier et mars. Le club organise des débats dans la ville toulousaine avec d’autres écoles.
  • Un large choix de cours en anglais, plus de 50 électifs au choix, comme : Populism, protectionism and the environment, Costa Rica : a pioneer country for the environmental cause, If I ruled the world… create your own sim city.

  • Les professeurs des sciences et de l’anglais travaillent en synergie avec les étudiants sur les Projets d’Initiation à la Recherche réunissant à la fois le contenu scientifique et la communication en anglais pour des supports de communication audacieux.

  • Hormis l’anglais, 10 langues sont offertes  : allemand, arabe, chinois, espagnol, italien, russe, japonais, portugais, Langue des Signes Française (LSF), et Français Langue Étrangère (FLE). Une attention particulière est portée aux élèves étrangers et des activités sont proposées pour favoriser leur intégration sur le campus. Nous avons d’ailleurs obtenu le label Bienvenue en France par Campus France.

  • L’« Inter Cultural Workshop » (Atelier Interculturel de 25 heures) dont l’objectif est de préparer nos élèves à leur vie professionnelle en les sensibilisant aux questions des relations/management interculturelles. On recense plus de 400 étudiants de 31 nationalités différentes, accompagnés de 16 tuteurs répartis en petites équipes multiculturelles, dont la langue de communication est l’anglais.

Objectifs et compétences attendues :

  • L’AUTONOMIE : Développer les moyens d’agir sur l’environnement : par la compréhension des enjeux pour agir en sécurité pour soi et pour les autres ; l’acquisition de compétences motrices réutilisables ; l’acquisition de méthodes pour aborder la pratique.
  • LE PLAISIR : Permettre une réelle mise en jeu du corps en mobilisant des ressources adaptées pour une pratique physique émotionnellement riche : apprendre, partager, contribuer, ressentir
  • L’ÉQUILIBRE : Proposer une pratique régulière et raisonnée pour contribuer au bien-être, à la santé, à instaurer un rythme propédeutique à la formation professionnelle et personnelle.

Nos incontournables  : natation, aviron, musculation, fitness, golf, tir à l’arc, boxe, tennis, tennis de table, badminton, base-ball, futsal, rugby…

Pour l'adaptation à un environnement incertain : escalade, plongée…

Pour la réalisation d’une prestation corporelle à visée artistique : hip hop, cirque…

Pour le développement personnel, entretien de soi : self-défense, yoga…

Un pari sur la sensibilité de chacun

La formation humaine du futur ingénieur fait, à l’ISAE-SUPAERO, le pari des Arts & Cultures.

En complément de la rigueur scientifique constituant le socle de son savoir technique, chaque élève se voit proposer, pendant les deux premières années de son cursus, un détour par les disciplines du sens qui s’adressent à lui comme à un sujet de la pensée réflexive et/ou de la pratique créatrice.

Dans un tel cadre, les intervenant-e-s du module collaborent à la construction de cette identité individuelle en favorisant d’autres modes d’accès à la connaissance que ceux de la raison technologique. Chaque élève est invité à se réapproprier activement les sensations, les émotions, les significations propres à son histoire personnelle et à sa présence dans le monde.

Un vaste choix de cours (Mais vers 1860, une soudaine lumière, La figure du monstre, Cadavres exquis : beaux meurtres au cinéma, Informer par les techniques d’écritures et de mise en page journalistique) et d’ateliers sont proposés tout au long de l’année, ainsi que des « Workshops » en arts plastiques, musique, théâtre, écriture.

Le programme 

1ʳᵉ année

INITIER ET SÉDUIRE

  • Initiation à l’entreprise (20h)
  • Initiation à la comptabilité (20h)
  • Jeu d’entreprise Ariane

ÉLECTIFS :

  • Initiation au droit (15h) droit du travail (15h)
  • Les modalités de financement (15h) Private-Equity (15h)
  • Métiers du Conseil (30h) séquence 3
  • Montage d’un projet de création d’entreprise (30h) séquence 3
  • Droit de la propriété industrielle (15h) Droit fiscal (15h)
  • Initiation au marketing (15h) + Marketing BtoB (15h)
2ᵉ année

INFLUENCER OU ORIENTER SON CURSUS

  • Économie et stratégie du secteur spatial
  • Économie et RES
  • Initiation à l’économie
  • Analyse d’un secteur économique

ÉLECTIFS :

  • Métiers du Conseil (30h) séquence 3
  • Montage d’un projet de création d’entreprise (30h)
3ᵉ année

CÉSURE - SPÉCIALISATION, ACQUÉRIR UNE DOUBLE COMPÉTENCE

  • Filière de finance,
  • DESIA : savoir-faire, savoir et savoir-être,
  • Parcours Double Diplôme (HEC, Sc. Po, LSE, Imperial College).

Le DESIA

Le DESIA (Diplôme d’Enseignement Supérieur en Ingénierie des Affaires) est un certificat proposé aux élèves à l’issue de leur formation d’ingénieur et avant le déroulement de leur stage de fin d’étude. Son objectif est de prendre conscience que la performance dans l’entreprise est toute aussi collective qu’individuelle.

Le DESIA est ensuite divisé en 3 phases :

  • Phase 1 de sélection des étudiants : elle est effectuée par réalisation d’une vidéo et d’une lettre de motivation, accompagnées d’un curriculum vitae.
  • Phase 2 de tronc commun  : Cette phase est organisée autour de deux axes : le transfert de savoir-faire et de savoir-être :

- Le premier axe est basé sur l’enseignement de fondamentaux académiques dans les principaux domaines de la gestion (finance d’entreprise, comptabilité, analyse financière, "Corporate Finance", contrôle de gestion, marketing, le management stratégique, droit du travail). Ces cours sont assurés par des Professeurs de Grande École de Commerce et d’Université.

- Le second axe, en parallèle de ces enseignements, est basé sur un travail de développement des attitudes et des comportements. L’accompagnement est assuré par des psychosociologues et des professionnels du coaching en entreprise.

Cette phase de tronc commun se termine par trois temps forts :

- Un travail d’audit stratégique sur cas proposé et encadré par le Cabinet Conseil Roland Berger.

- Une journée de cas sur les fusions-acquisitions organisée par un associé du cabinet Deloitte.

- Un jeu de simulation de gestion

  • Phase 3 d’enseignements métiers : elle s’appuie sur des techniques de gestion de projet, de lean management, de design to cost, de méthodes de conseil (conseil opérationnel, conseil en stratégie)... Ces cours sont animés par des consultant(e)s de grands cabinets conseils dont la plupart sont des alumni.
Le grand oral :

Point culminant de la formation, le Grand Oral conclut le DESIA. Il consiste dans la résolution d’une étude de cas de business stratégie (diagnostic de la situation ou de la décision et préconisations) Chaque équipe, constituée lors du séminaire de dynamique de groupe, trouve un parrain industriel qui les coachera lors de la préparation du cas.

Philippe Girard
Philippe Girard

Chef du département LACS

Annuaire

Découvrez les profils des 130 enseignants-chercheurs de l'Institut qui font progresser la recherche en aéronautique et spatial.

Cette ressource vous permet d'explorer les domaines et projets de recherches des scientifiques de l'école !

Accès à l'annuaire

Offres d'emploi

Consultez les offres d'emploi pour les personnels scientifiques du département de recherche LACS !

Offres de thèses

Consultez les offres de thèses et de post-doctorat du département de recherche LACS !

Offres de stage

Consultez les offres de stage du département de recherche LACS !

Related Content

View Other Pages

Pages

Research

DAEP

DCAS

DEOS

Pages

“Photonics Antenna Microwave PlasmaA” (PAMPA) scientific group

The “Photonics Antenna Microwave PlasmaA” (PAMPA) scientific group is interested in electromagnetism in the fields of microwaves and photonics, as well as wave-plasma interactions.

DEOS

Doctoral student

PhD

Pages

“Connected Systems” (SysCo) scientific group

The scientific dynamic of the “Connected Systems” (SysCo) scientific group focuses primarily on network-related issues in aerospace applications, i.e. space communications, embedded networks and certain types of connected systems.

DISC

Doctoral student

PhD

Pages

Complex Systems Engineering Department (DISC)

Within ISAE-SUPAERO, the Complex Systems Engineering Department (DISC) develops skills in mathematics and computer science for aeronautical and space engineering. In both teaching and research, it focuses on the models, methods, and tools needed to control the behavior and performance of complex systems. This complexity may be induced by the multi-physics or multi-scale nature of the systems studied, their dynamic behavior, or their distributed and communicating structure.

DISC

PhD

Researcher

Pages

Lasbordes Air Operations Center (COAL)

The Design and Operation of Aeronautical and Space Vehicles Department (DCAS) is part of the Lasbordes Air Operations Center (COAL), located on an airfield a few kilometers from the ISAE-SUPAERO campus. As part of its aeronautical training and research activities, COAL operates a fleet of 9 light aircraft.

DCAS

Doctoral student

PhD

Pages

“Design and Analysis of Critical Systems” (CASC) scientific group

The “Design and Analysis of Critical Systems” (CASC) scientific group focuses on methods, processes and tools to support System Engineering and Systems Engineering.

DISC

Doctoral student

PhD

Videos

Discover the portrait of Anthéa COMELLINI doctoral student at ISAE-SUPAERO

Anthéa completed her thesis in the Complex Systems Engineering Department (DISC). Her thesis is entitled “Vision-based autonomous rendezvous with non-cooperative targets”. Anthéa is attached to the AA - Aéronautique Astronautique doctoral school. Her thesis, carried out in collaboration with Thales Alenia Space, is part of the CIFRE* program ISAE-SUPAERO hosts its doctoral students in six teams at ISAE-SUPAERO, ONERA and the Clément Ader Institute, covering a broad spectrum of scientific disciplines related to aeronautics and space: aerodynamics and propulsion, structures and materials, onboard systems, networks and telecommunications, systems control and operation, human factors, electronics, signals. ISAE-SUPAERO offers a rich and diversified doctoral training program, leading to the doctorate, the highest level diploma awarded by the institute, and recognized internationally. *Since 1981, the CIFRE scheme - Conventions Industrielles de Formation par la REcherche (Industrial Conventions for Training through Research) - has enabled companies to benefit from financial assistance to recruit a young doctoral student whose research, supervised by a public research laboratory, will lead to the completion of a thesis in three years. CIFREs are fully funded by the French Ministry of Higher Education and Research, which has entrusted ANRT (Association Nationale de la Recherche et de la Technologie) with their implementation.

PhD

Videos

Discover the portrait of Paolo PANICUCCI doctoral student at ISAE-SUPAERO

Paolo has completed his thesis in the Complex Systems Engineering Department (DISC). His thesis is entitled: Navigation based on autonomous vision and shape reconstruction of an unknown asteroid during the approach phase. It is attached to the AA - Aéronautique Astronautique doctoral school. ISAE-SUPAERO hosts its doctoral students in six teams at ISAE-SUPAERO, ONERA and the Clément Ader Institute, covering a broad spectrum of scientific disciplines related to aeronautics and space: aerodynamics and propulsion, structures and materials, embedded systems, networks and telecommunications, systems control and operation, human factors, electronics and signals. ISAE-SUPAERO offers a rich and diversified doctoral training program, leading to the doctorate, the highest level diploma awarded by the institute, and recognized internationally. Link to his thesis: http://www.theses.fr/s253653

PhD

Pages

Scientific and research integrity

ISAE-SUPAERO is one of the signatories of the National Charter of Ethics for Research Professions, adopted in January 2015 by the Conference of University Presidents (CPU) and all national research organizations, and incorporated into the Institute's internal regulations.

DAEP

DCAS

DEOS

News

The project for an unmanned, zero-emission aircraft to cross the South Atlantic

Innovation

Researcher

Sustainability

Videos

Sylvestre Maurice, astrophysicist and ISAE-SUPAERO alumnus

Awarded a prize by the Académie des Sciences in 2020, Sylvestre Maurice #astrophysicist at the Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie (IRAP) in Toulouse witnessed the landing of the #Perseverance rover on Mars on February 18, 2021. A historic moment for this enthusiast, who is also the scientific manager of the onboard SuperCam instrument. A 1990 graduate of ISAE-SUPAERO, Sylvestre Maurice tells us about his career.

Alumni

Researcher

Space

Videos

FRENCH SUPERCAM INSTRUMENT RECORDING THE SOUND OF INGENUITY'S 4th FLIGHT

Located 80 meters from the rover at the moment of take-off, the small helicopter rose to 5 meters above the ground before covering a distance of 133 meters before returning to land where it had taken off from. SuperCam's scientific microphone, developed by ISAE-SUPAERO, recorded the sound emitted by the rotation of the Martian drone's blades during its flight. This sound has a characteristic frequency of 84 Hz, equivalent to the low “E” of a piano or the bass voice of a human being. “This is a big surprise for the whole scientific team,” says Naomi Murdoch, a researcher at ISAE-SUPAERO who is studying the data from the microphone. "Tests carried out in a Martian atmosphere simulator to design this instrument, and our theories of sound propagation, indicated that the microphone would have great difficulty picking up the sounds of the helicopter. Indeed, Mars' thin atmosphere strongly attenuates sound transmission. We needed a bit of luck to record the helicopter from such a distance. We're very pleased to have succeeded in obtaining this recording, which is proving to be a goldmine for our understanding of the Martian atmosphere". Developed jointly by ISAE-SUPAERO and a consortium of CNRS laboratories and its partners, coordinated by CNES, SuperCam's microphone is derived from a consumer model adapted to withstand the Martian environment. It pursues 3 substantial scientific and technical objectives of the Mars 2020 mission: Study the sound associated with laser impacts on Martian rocks, to gain a better understanding of their mechanical properties. Improving our understanding of atmospheric phenomena (wind turbulence, dust eddies, wind interactions with the rover, and now with the helicopter). Understanding the sound signature of the rover's various movements (robotic arm and mast operations, driving on normal or uneven ground, pump monitoring, etc.). The microphone was first switched on a few hours after Perseverance landed. It recorded the first Martian sounds generated by turbulence in the atmosphere. It is used daily in conjunction with laser rock ablation for chemical analysis of Mars. ABOUT THE MARS 2020 MISSION: NASA is relying on Caltech's Jet Propulsion Laboratory for the development of the Mars 2020 mission. SuperCam was developed jointly by LANL (Los Alamos National Laboratory, USA) and a consortium of laboratories attached to the CNRS, French universities and research establishments. Several Spanish universities, led by the University of Valladolid, are also contributing to the instrument. CNES is responsible to NASA for the French contribution to SuperCam. The instrument is operated alternately from LANL and the French Operations Center for Science and Exploration (FOCSE) at CNES in Toulouse.

DEOS

Researcher

Space

Pages

“Theory, Modeling and Systems Engineering” (ThéMIS) scientific group

The “Theory, Modeling and Systems Engineering” (ThéMIS) scientific group is dedicated to the study and development of advanced methods for the design, modeling and validation of complex systems.

DISC

Doctoral student

PhD

Pages

Directory

Teacher researcher

Pages

“Applied Mathematics” (AM) scientific group

The “Applied Mathematics” (AM) scientific group covers a wide range of topics: stochastic processes (especially Markov processes), numerical optimization (especially multidisciplinary optimization) and parallel computing, stabilization, control and numerical solution of partial differential equations, and financial engineering.

DISC

Doctoral student

PhD

News

Let's make together a durable commitment to new horizons

Aeronautics

Horizons

Sustainability

Pages

“Communication and Information Theory” (ComiT) scientific group

The “Communication and Information Theory” (ComiT) scientific group is involved in the disciplines of digital communications, radar, and channel access techniques. Its fields of application include space systems, civil and military aviation, terrestrial cellular networks and the Internet of Things (IoT).

DEOS

Doctoral program

Doctoral student

Pages

“Navigation, Radar and Remonte Sensing” (NAVIR² eS) scientific group

The “Navigation, Radar and Remonte Sensing” (NAVIR² eS) scientific group is interested in the theoretical study of information sources and hybridization approaches for autonomous vehicle navigation applications.

DEOS

Doctoral student

PhD

Pages

“Integrated Image Sensors” (CIMI) scientific group

The “Integrated Image Sensors” (CIMI) scientific group, develops and characterizes active-pixel image sensors (CMOS Image Sensors (CIS)) on silicon for visible and infrared radiation.

DEOS

Doctoral student

PhD

Pages

“Space Systems for Planetology and Applications” (SSPA) scientific group

The “Space Systems for Planetology and Applications” (SSPA) scientific group focuses on one main area of research: the development of missions and associated technologies for geophysical exploration of the solar system.

DEOS

Doctoral student

PhD

Pages

Design and Operation of Aerospace Vehicles Department (DCAS)

At ISAE-SUPAERO, the Design and Operation of Aerospace Vehicles Department (DCAS) develops methods, simulation tools and experimental platforms for the design and operation of aerospace vehicles.

DCAS

PhD

Researcher

News

ISAE-SUPAERO publishes an aviation and climate report

Sustainability

Teacher researcher

Pages

Aerodynamics, Energetics, and Propulsion Department (DAEP)

At ISAE SUPAERO, the Aerodynamics, Energetics, and Propulsion Department has a staff of 62, 30 research projects including 5 on a European scale, an exceptional fleet of test facilities for teaching and research purposes, and three research groups contributing to a growth strategy focused on 4 themes of current scientific and social-economic challenge, supported by 2 structuring projects: the SAA wind tunnel and the IC3 large-scale simulation code.

DAEP

PhD

Researcher